26 November 2009

Bulan Pengorbanan

Zulhijjah antara bulan yang penuh dengan kebaikan juga pentarbiyahan dari Allah.Inilah antara bulan yang cuba untuk mengajar umatnya berkenaan pengorbanan.Betapa jelas meseg dari Allah untuk kita untuk mengingatkan hambanya tentang pengorbanan yang mana hal tersebut telah diajar oleh Allah kepada Nabi Allah Ibrahim a.s juga merupakan Moyang kepada seluruh keturunan nabi.Di saat Allah menyeru hambanya agar menunaikan ibadah haji yang juga merupakan rukun Islam yang ke-5 di tanah suci Mekah,Dia juga mentarbiyah seluruh hambanya agar melakukan pengorbanan demi agama melalui ibadah kurban dan ibadah haji yang sememangnya menuntut pembiayaan dari segi wang ringgit sebagai persiapan untuk pergi beribadah (rehlatul ibadah).

Saat waktu Allah mengarahkan nabi Ibrahim supaya menyembelih anaknya nabi Ismail, tanpa rasa resah atau gelisah nabi Ismail menyahut seruan Allah seraya berkata kepada ayahda baginda: "Wahai Ayahdaku lakukanlah sepertimana yang disuruh oleh Allah" Tatkala perkara itu hampir-hampir dilakukan oleh nabi Ibrahim,maka Allah meng menukarkan penyembelihan tadi kepada Kibas.Begitu mulia dan tulus cinta kedua nabi Allah ini kepada suruhan Allah.Bahkan suri teladan dari kisah si Ayah dan anak yang unggul ini menjadi kisah motivasi kepada seluruh umat Islam saban tahun.

Apakah cukup jika kita hanya menjadikan Aidil Adha ini hanya untuk bergembira dengan menikmati hidangan daging yang lazat? Sedangkan makna dan maksud pengorbanan yang sebenar masih lagi tidak dihayati.Menyembelih binatang kurban dan mengagihkan potongan daging tersebut kepada fakir miskin merupakan satu pengorbanan yang sangat besar.Tetapi terfikirkah kita masih banyak lagi pengorbanan yang belum terlaksana.Marilah kita hayati bersama erti pengorbanan.

Andai kurban suruhan agama
Pada apa telah ku korbankan
Di mana aku dalam pengorbanan
Saat Ibrahim melakar ketaatan
Ismail tenang melakar iman
Saat Hajar dibiar sendirian
Tanah Mekah menjadi teman
Itulah laskar sebuah pengorbanan

Andai pada agama diajar kita erti pengorbanan,itu bermaksud Allah ingin mentarbiyah kita bahawa agama kita adalah agama yang sangat menitik beratkan pengorbanan. Islam mengajar kita kerukunan rumah tangga,padanya juga terselit erti pengorbanan.Pengorbanan dalam institusi kekeluargaan, tangungjawab seorang suami dalam mencari nafkah kepada keluarga, pengorbanan sang isteri dalam mendidik anak-anak dan seterusnya pengorbanan anak dan tangungjawab mereka kepada kedua ibu dan bapa mereka. Semuanya berkait rapat dan saling berhubung serta tidak mungkin dilaksanakan tanpa sebarang pengorbanan.

Rasa ingin bekorban ini perlu dihayati oleh setiap insan yang Islam.Dengan penghayatan ini setiap insan akan merasai kewajipan mereka terhadap agama.Seorang pemuda harus menjaga kesucian agamanya dan berkorban untuk tidak merosakkan agama dan pengangan iman serta tidak mengotorinya dengan limpahan maksiat.Seorang pemudi juga harus bekorban untuk tidak mendedahkan auratnya dan menjaga kehormatan dan maruah dirinya sebagai seorang muslimah demi untuk agama. Seorang pemerintah harus amanah dan bekorban untuk memelihara rakyat jelatanya memahami kebenaran agama, sekalipun negaranya pernah dijajah oleh orang lain pada satu ketika dulu.Seorang guru perlu bekorban untuk mendidik pelajarnya memahami ilmu-ilmu yang bermanfaat.Seorang mukmin pula harus bekorban untuk memelihara kemurnian agamanya dari sebarang anasir yang cuba untuk merendah dan menghina Islam. Pengorbanan itu bukan sekadar memenuhi jemputan untuk menikmati hidangan yang dimasak dari daging korban,tetapi lebih dari itu,pengorbanan itu begitu luas pengertiannya ianya bermula dari agama dan kehidupan dan seterusnya kepada pahala di akhirat.

No comments: