17 July 2007

Ilmu

Bermula ketika umur 5 tahun saya telah diajar oleh Ayah untuk mengenal huruf-huruf Al-quran melalui bacaan muqaddam. Lama juga la saya menadah muqaddam, maklumlah dah habis baca sehingga akhir kena ulang lagi sahinggalah saya telah dianggap layak bagi ayah untuk meneruskan bacaan Al-quran. Sekitar umur 8 tahun baru saya mula baca Al-quran,erm bermula dari Al-fatihah sungguh lancar sekali bacaanku, Kemudian saya mula diajar membaca alif,laam, mim iaitu awal surah Al-Baqarah. Metod yang dibawa ayah kepada anak2nya semua sama, ayah akan baca dahulu, di samping saya tunjuk kepada ayat yang dibaca tadi sambil ikut bacaan ayah tanpa mendahuluinya. Yang paling lemah sekali saya pada itu adalah kefasihan saya dalam menyebut kalimah-kalimah Allah itu, biasalah budak lagi.Kadang2 tu banyak kali juga ayah minta saya ulang sesuatu kalimah, masa tu mulalah nak nangis ….sebab selalu kena tegur dengan ayah, masa ayah ajarkan elok je kita ikut,tapi bila kena baca sendiri banyak lak silapnya. Satu lagi sikap buruk saya masa tu, bila malam jer buat2 tidur awal sebab ayah pergi solat kat masjid dan kadang-kadang ada kenduri tahlil,masa tu lah saya curi tulang untuk tidur awal sebab tak nak baca Al-quran walaupun mak dah suruh, ape tak nye balik sekolah after lunch terus pegi main dengan kawan2 kat sebelah rumah, aci ligan, aci sembunyi, main pondok2, main cikgu2 semua ada . Tapi sepandai2 saya tidur akhirnya ayah kejutkan juga sebab dia tahu saya belum baca Al-quran lagi, ya ampun ….hehe walaupun selalu kena rotan sebab main2 waktu belajar mengaji masa kecik2 dulu tapi bila kali pertama saya khatam Al-quran ayah adakan kenduri pulut kuning sebagai kenduri kesyukuran, best gak ler rasa hari tu. Tapi sekarang bila terkenangkan kenangan ketika di waktu kecil, semuanya membuatkan saya tersenyum sendirian dan adakala terasa hiba dengan pemergiannya. Semoga Allah menempatkan roh ayahanda bersama para syuhada’ dan solihin.Kini baru saya sedar bahawa ilmu al-quran yang diajarkannya adalah menjadi saham yang paling besar kepadanya.

No comments: