20 July 2007

Darul Sunnah

Setelah meredah beberapa lautan selama beberapa tahun ke benua Eropah akhirnya tiba masanya untuk pulang ke tanahair. Dah maju rupanya negaraku dan dah ada nama panggilan yang baru bagi negeriku iaitu Darul Al-sunnah. Ye ke Darul Sunnah ni saya pun naik confius gak ler. Kita tinggalkan seketika tentang Darul Sunnah ni. Hari ni ana ada kelas Maktabah Al-tafsir pastu pukul 2.30 kelas Tasawwuf perbandingan tapi prof sibuk, than kelas tu dibatalkan. Nak cerita sikit pasal Darul Sunnah ni, dulu ada gak belajar pasal Wahabi ini dalam subjek Harakat Islah….tapi sebenarnya Muhd bin Abdul Wahab ni ok je, iaitu misinya masa zaman tu adalah untuk menghapuskan amalan syirik di kalangan masyarakat setemapat pada masa tu.Sebabnya orang Saudi masa tu suka sangat duk pegi ke kuber ambil berkat dari si mati dan sebagainya. Pada masa tu dialah hero yang kembalikan semula masyarakat setempatnya kepada Allah dan rasul iaitu Al-quran dan Sunnah serta hapuskan amalan syirik yang ada masa tu. Tapi Wahabi atau salafi yang ada sekarang ni agak berbeza ler, sekitar di UK selama pengajian degree saya ada juga pengalaman dengan golongan Salafi di sana. Salafi sana lagi real berbanding salafi kat Darul Sunnah sebabnya salafi sana memeng syadid sangat dan tak berpegang pada mazhab. Masalah gak ler di zaman neomodernisme macam sekarang ni tak berpegang kepada mazhab, nak berpegang kepada Al-quran dan sunnah memenglah wajib tapi dalam masalah terbaru sekarang ni takkan kita tak perlukan ijtihad dari para ulama. Orang salafi anggap guna kamera ambil gambar tu haram…so camne ni erk?? Sekarang ni ada masalah terbaru lak pasal akad nikah melalui video kamera, pengantin lelaki di Canada pengantin perempuan di Pakistan atau guna webcam sah ke tak? Ijtihad ulama kata sah je.Salafi tak tahulah camne gamaknye. Teringat kata-kata seorang guru saya bahawa hukum pada ilmu Fekah tidak mengikut wara’ tapi mengikut maslahah ummat besertakan dalil aqli dan naqli. Actually Wahabi berasal dari Mazhab Wahabi yang berpengkalan di Arab Saudi. Pengasas mazhab ini ialah Mohammed Ibn Abdul Wahhab Najd. Mohammed Ibn Abdul Wahhab Najdi dilahirkan pada 1699 dan meninggal dunia pada 1792. Fahaman ini bermula apabila beliau banyak membuat pembaharuan yang mana mengambil tempat di dalam masyarakat selama 300 tahun yang lampau. Masyarakat Islam Malaysia yang secara umumnya berpegang kepada mazhab Imam Syafie tanpa ada percanggahan sesama mereka dan tiada masalah dalam menjalankan ibadat. Namun begitu dengan wujudnya segelintir masyarakat yang berpegang kepada fahaman Wahabi dapat menimbulkan ketegangan di kalangan masyarakat. Bagi penganut fahaman Wahabi, mereka sentiasa menyalahkan orang lain yang tidak sehaluan dengan mereka. Kewujudan ini bukan sahaja sudah lama ada, namun ia semakin berkembang. terdapat madrasah khas untuk sebagai pusat pergerakan. Begitu juga mereka menubuhkan satu persatuan yang dinamakan al-Islah yang bergiat ke seluruh Malaysia.
Pengaruh ini cukup besar sehinggakan dasar perlembagaan di negeri ini juga tidak seperti negeri-negeri lain di Malaysia. Negeri-negeri lain menjadikan mazhab Syafie sebagai sumber rujukan perlembagaan manakala Perlis terus berpegang kepada al-Quran dan Sunnah tanpa terikat kepada mana-mana mazhab. Antara contoh yang menjadi pertikaian dan pertelingkahan antara mereka dan masyarakat setempat ialah mengenai bacaan Basmalah di dalam solat. Golongan As-Sunnah tidak menguatkan bacaan Basmalah mereka dan ini menjadi tuduhan masyarakat bahawa solat mereka tidak sah kerana tidak membaca Basmalah. Antara perkara lain yang menjadi perbalahan ialah azan yang dilagu-lagukan,bacaan qunut, talkin, cara mandi hadas dan sebagainya.Kacau gak ler pemikiran depa ni. Salaf : menurut seorang ahli ilmu bahasa, Jamal Muhammad b. Mandzur yang wafat tahun 711H. Salaf ialah kelompok tokoh umat Islam terdahulu. Manakala menurut az-Zujjaj, salaf bererti jamaah orang-orang yang hidup pada zaman dahulu. Secara lebih luas makna salaf ialaah para sahabat nabi, tabii’en, tabii’t tabii’en- para tokoh yang hidup pada 3 abad tahun awal Hijriyyah; keempat orang Imam mazhab dan semua pemimpin lainnya pada masa itu. Sunni : pengikut ahli Sunnah wal Jamaah yang diasaskan oleh Abu Hassan al-Asyaari. Ia terbahagi kepada 4 kumpulan mazhab yang besar dan diakui iaitu Mazhab Hanafi, Mazhab Maliki, azhab Syafie dan Mazhab Hambali.
Itulah Wahabi, tak semua rakyat negeri Perlis ni Wahabi dan tak semua masjid-masjid di seluruh Perlis tu Imamnya tidak membaca doa Qunut dan bismillah serta tahlil.Tak percaya pergi sendiri solat kat masjid Alwi yang terletak di Bandar Kangar dan Masjid Arau dan bandingkan sendiri dengan masjid-masjid yang terdapat di sempadan Kedah PErlis seperti di Sanglang like masjid Sug Padang ke masjid PAdang KEria.

No comments: